|
"Ja sam došao da [ovce] imaju život, da ga imaju
u izobilju..." (Ivan 10:10) "Malo stado" i "druge ovce" Religija Jehovinih svjedoka je
svojevrsni dvoklasni sustav. Te dvije klase nazivaju se «malo stado» i «veliko
mnoštvo drugih ovaca». Prema tumačenju Stražarske kule:
Dijelovi Pisma na kojima organizacija temelji ovu
podjelu vjernika na dvije klase su: Ne boj se, malo stado, jer je volja
Oca vašega dati vam kraljevstvo. (Luka 12:32) Imam i druge ovce, koje nisu iz
ovog tora. Moram i njih dovesti i one će slušati glas moj, pa će sve biti jedno
stado s jednim pastirom. (Ivan 10:16) Gornje dvije grupe (ako jesu grupe) onda se dovode
u vezu s recima iz 7. poglavlja knjige Ivanovog Otkrivenja: I čuo sam broj pečatom obilježenih — sto
četrdeset i četiri tisuće pečatom obilježenih iz svakoga plemena sinova
Izraelovih. (Otkrivenje
7:4) Nakon toga vidio sam veliko mnoštvo
ljudi, koje nitko nije mogao izbrojiti, iz svakoga naroda i plemena i puka i
jezika, kako stoje pred prijestoljem i pred Janjetom, obučeni u duge bijele
haljine, s palminim granama u rukama. (Otkrivenje 7:9) Prođimo kroz ove stihove u njihovom kontekstu i kontekstu
cijele Biblije: Malo stado Tko je malo stado o kojem govori Isus u Luki 12? Pa, pogledajmo kontekst: 1 U međuvremenu skupilo se toliko mnogo
naroda, na tisuće ljudi, da su gazili jedni druge. Isus se najprije obratio
svojim učenicima ... 22Tada je rekao učenicima svojim: “Zato
vam kažem: ne budite zabrinuti za život svoj, što ćete jesti, ili za tijelo
svoje, što ćete obući. 23 Jer život je vredniji od hrane i tijelo od
odjeće. 24 Promotrite kako gavrani ne siju niti žanju, nemaju
spremišta niti žitnica, a ipak ih Bog hrani. A koliko ste vi vredniji od ptica!
25 Tko od vas može zabrinutošću svojom imalo produžiti životni vijek
svoj? 26 Dakle, ako ne možete ni to najmanje, zašto ste onda
zabrinuti za ostalo? 27 Promotrite ljiljane kako rastu! Ne muče se
niti predu, ali kažem vam, ni Salamun u svoj slavi svojoj nije bio odjeven kao
jedan od njih. 28 A ako Bog tako oblači bilje poljsko, koje danas
jest, a sutra se u peć baca, koliko li će prije vas, malovjerni! 29
Zato ne tražite što ćete jesti i što ćete piti i ne budite zabrinuti! 30
Jer svim tim zaokupljeni su neznabošci ovoga svijeta, ali Otac vaš zna da vam
je sve to potrebno. 31 Nego, tražite kraljevstvo njegovo, a ovo će
vam se dodati! 32 Ne boj se, malo stado, jer je volja Oca
vašega dati vam kraljevstvo. Na početku ovog poglavlja skupilo se veliko mnoštvo
naroda, no Isus se okreće od naroda i obraća se svojim učenicima, kako u 1. stihu
tako i u 22. stihu. To obraćanje svojim učenicima koji su bili u velikoj
manjini u odnosu na ono veliko mnoštvo naroda Isus završava time da ih naziva
malim stadom, ali ih unatoč njihovom malom broju ohrabruje jer im je Otac
odlučio dati kraljevstvi ali i brigu za njihove svakodnevne potrebe. Što
se tiče šireg biblijskog konteksta u kojem je Isus izrekao ove riječi, treba
reći da se Isus za svoga zemaljskog života ograničio na službu primarno
Židovima, te su i Židovi tada bili njegovi učenici. Iako ga je pratilo veliko
mnoštvo koje je bilo zadivljeno njegovim govorima, ozdravljenjima i čudesima,
ipak je bio mali broj onih koji su ga zaista slijedili. Vrijeme kad je rekao
ove riječi svojim učenicima bilo je nedugo nakon što je čudesno nahranio pet
tisuća ljudi s pet kruhova i dvije ribice što je opisano u Luki 9:12-17. U 6.
poglavlju Ivanovog evanđelja taj je čudesni događaj i što ga je slijedilo
opisan u više detalja. U Ivanu 6 doznajemo da je mnoštvo naroda bilo
fascinirano Isusovom sposobnošću da riješi socijalne probleme onog društva te
su ga htjeli zakraljiti. Isusu se ta ideja nije svidjela te je ostavio narod, no
oni su ga sutradan pronašli. Isus ih tada kori da ga traže samo jer imaju
materijalne koristi od njega: kruha da nisu gladni i potiče ih da traže pravu
duhovnu a ne (samo) materijalnu hranu. Tada govori kontroverzne riječi da je on
«Kruh koji je sišao s neba» i da je Njegovo tijelo prava hrana, a Njegova krv
pravo piće i da tko god jede njegovo tijelo neće ogladnijeti i onaj tko pije
njegovu krv neće ožednjeti. Narod a i mnogi njegovi učenici sablaznili su se
na te riječi i kako stoji u Ivanu 6:66 «Zbog toga su se mnogi od učenika
njegovih vratili onome što su ostavili i više nisu išli s njim.» Od
silnog mnoštva koje ga je pratilo Isus je u tom trenutku ostao praktički na
12-orici apostola. I nedugo nakon toga Isus se u Luki 12 obraća svojim
učenicima (onima što su ostali s njim) i kaže im: Ne boj se, malo stado, jer je volja Oca vašega dati
vam kraljevstvo. (Luka 12:32) Iz cijelog ovog konteksta vidi se da se ovo malo
stado ovdje odnosi doslovno na mali broj učenika koji su ostali uz Isusa u to
doba. Gigantski skok koji radi Stražarska
kula da to
malo stado povezuje s 144.000 iz Otkrivenja 7 ne nalazi nikakva uporišta u
samom tekstu Lukinog evanđelja. Druge
ovce Izraz
«druge ovce» spominje se samo jednom u cijeloj Bibliji a kompozitni naziv
«veliko mnoštvo drugih ovaca» niti jednom, no to ne smeta Stražarskoj kuli da od toga napravi jednu od svojih osnovnih
doktrina. Ovaj
izraz pojavljuje se u poznatoj Isusovoj priči o Dobrom pastiru koji polaže svoj
život za svoje ovce. 1
“Zaista, zaista, kažem vam, tko u ovčinjak ne ulazi na vrata, nego se penje
negdje drugdje, taj je lopov i pljačkaš. 2 A onaj koji na vrata
ulazi pastir je ovaca. 3 Njemu vratar otvara i ovce slušaju glas
njegov. On svoje ovce zove po imenu i izvodi ih. 4 A kad sve svoje
izvede, ide pred njima i ovce idu za njim, jer poznaju glas njegov. ... Ja sam došao da imaju život, da ga imaju
u izobilju. 11 Ja sam pastir dobri. Pastir dobri polaže život svoj
za ovce. 12 Najamnik, koji nije pastir i nije vlasnik ovaca, vidi
vuka kako dolazi, pa ostavlja ovce i bježi, a vuk ih grabi i rastjeruje. 13
On bježi jer je najamnik i nije mu stalo do ovaca. 14 Ja sam pastir
dobri i poznajem svoje ovce i moje ovce poznaju mene, 15 kao što
Otac poznaje mene i kao što ja poznajem Oca. I svoj život polažem za ovce. 16
Imam i druge ovce, koje nisu iz
ovog tora. Moram i njih dovesti i one će slušati glas moj, pa će sve biti jedno
stado s jednim pastirom. (Ivan 10:1-16) Sugerira
li nam kontekst u kojem Isus govori o drugim ovcama da on svojim Židovskim slušateljima
u 1. stoljeću želi reći da će pošto se napuni broj od 144.000 izabranih iz
prvog ovčinjaka, on nakon 19 stoljeća početi skupljati i druge ovce? I
u ovom slučaju Stražarska kula radi
gigantski skok van konteksta i tekstu pristupa s unaprijed zamišljenom
doktrinom koju pokušava staviti Isusu u usta. Da
bi mogli identificirati «druge ovce» najprije je potrebno identificirati «prve»
ovce. U
ovoj usporedbi Isus sebe opisuje kao onoga koji dolazi na vrata ovčinjaka, a
ne kao lopov koji preskače zid. No, tko su te ovce, što su ta vrata i tko je taj
vratar koji mu je otvorio vrata? U
Starom zavjetu Bog se često obraća Izraelu kao svojim ovcama – njegovu
stadu. O tome govori cijelo 34. poglavlje knjige proroka Ezekijela.
U njemu Bog Izraela naziva svojim ovcama, svojim stadom koje je povjerio izraelskim
pastirima. No, oni se nisu brinuli za Božje stado već za svoju korist i u tu svrhu
iskorištavali su povjereno im stado. Zato ih Bog kori i opominje, ali i obećava
da će se on sam pobrinuti za svoje ovce tako što će im podignuti pravedna pastira
– Davida. Isus, sin Davidov, dolazi kao ispunjenje ovog Božjeg obećanja Izraelu
i govori da je on taj dobri Pastir koji će se pobrinuti za Božje stado – koje su
onda sačinjavali Židovi. (usp. Ps 100:3, Jer 23:1). Isus
je najprije bio poslan «izgubljenim ovcama doma Izraelova» (Mt 15:24). No, on
nije došao iz 'vedra neba' i sam sebe prozvao Božjim Spasiteljem i Pastirom,
kako su nastupali druge lažne mesije i «preskakale zidove ovčinjaka». Isus je
kao Mesija bio najavljen u mnogim starozavjetnim proročanstvima (uz ono
Ezekielovo o pastiru, i da će biti od Davidova roda, da će se roditi u
Betlehemu od djevice...). A kao zadnji starozavjetni prorok Ivan Krstitelj je
imao zadaću da pripravi narod na Mesiju koji će doći (Lk 7:27) i kao vratar
otvorio je vrata Izraela Isusu kao Mesiji (Ivan 1:30-34; 3:28-30). U
ovom kontekstu ovaca doma Izraelova, Isus govori da on ima i druge ovce iz
drugog ovčinjaka – onoga koji nije od Izraela. Isus je Židovima htio reći da će
njegov poziv biti upućen ne samo ovcama doma Izraelova već i ostalim nežidovskim
narodima – poganima. Isus govori da te dvije grupe ovaca dolaze iz različitih
ovčinjaka, ali da će biti jedno stado. Dok je upravo Stražarska kula ta koja
niječe da će te skupine biti jedno – razdvaja ih u dva stada. No,
Isusova je namjera upravo suprotna – da budu jedno stado: «pa će sve biti jedno stado s
jednim pastirom.». Postoji
li zapisano doslovno ispunjenje ovog Isusovog obećanja da će ljudi iz dva
različita stada – židovskog i poganskog, postati jedno stado po Isusu? O
tome upravo piše apostol Pavao u svojoj poslanici Efežanima, gdje kršćanima iz
poganskog porijekla piše ove riječi: 11 Stoga
imajte na umu da ste po tijelu prije bili neznabošci [pogani] — “neobrezanima” su
vas nazivali oni koji se nazivaju “obrezanima” [Židovi], koji su obrezani rukom
na tijelu — 12 da ste u to vrijeme bili bez Krista, otuđeni od
izraelske zajednice i tuđinci za koje nisu vrijedili savezi obećanja, bili
ste bez nade i bez Boga u svijetu. 13 Ali vi [pogani] koji ste
nekada bili daleko od Boga sada ste u zajedništvu s Kristom Isusom došli blizu
Boga po Kristovoj krvi. 14 Jer on je mir naš, on koji je od dvije skupine načinio jednu i srušio pregradni zid koji ih je razdvajao. 15
Svojim tijelom ukinuo je neprijateljstvo, Zakon koji se sastoji od zapovijedi i
odredbi, da bi u zajedništvu sa sobom od dvije skupine stvorio jednog novog čovjeka
i uspostavio mir 16 i da bi obje skupine u jednome tijelu pomirio
s Bogom po mučeničkom stupu [križu], jer je samim sobom ubio
neprijateljstvo. 17 I došao je te objavio dobru vijest mira vama
[poganima] koji ste bili daleko od Boga i onima [Židovima] koji su bili
blizu Boga, 18 jer po Kristu i jedni i drugi imamo pristup Ocu
jednim duhom. (Efežanima 2:11-18) Pavao
govori o dvije skupine ljudi, različita podrijetla, ali koji u Isusu postaju
jedno – upravo ono što je i Isus govorio o ovcama doma Izraelova i drugim
ovcama.
Što se tiče šireg biblijskog konteksta, razlog zašto je Isus tada još govorio
u usporedbi o ovoj istini vjerojatno se može naći u tome što je Židovima
onog doba bilo teško povjerovati da i pogani mogu postati dio Božjeg naroda.
U Djelima apostolskim imamo izvještaj gdje je Bog morao u viziji tri puta
progovoriti Petru da su i pogani pozvani u Božje kraljevstvo te mu zapovijeda da
uđe u kuću rimskog stotnika Kornelija i navijesti mu Radosnu vijest Isusa Krista.
Pošto je Petar poslušao, imao je problema sa židovskim kršćanima u Jeruzalemu
kojima je to još bilo neshvatljivo. No, kada im je Petar objasnio Gospodinovu viziju
i događaje kod Kornelija «umirili su se i počeli
slaviti Boga, govoreći: “Dakle, Bog je i neznabošcima udijelio pokajanje koje
vodi u život.”» (Djela 11:18) Isus
je, još dok je bio na zemlji među učenicima, rekao da im "još ima mnogo toga za
reći" ali da to još nisu sposobni nositi, no kada dođe Duh Sveti da će ih uvesti
u svu istinu (Ivan 16:12-13). Dio je te cjelovite istine i otkrivenje tajne da će i
pogani biti dionici Kraljvstva Božjeg: «U prijašnjim naraštajima
ta tajna nije bila obznanjena sinovima ljudskim kao što je sada duhom
otkrivena njegovim svetim apostolima i prorocima, naime da ljudi iz
drugih naroda trebaju s nama biti sunasljednici i udovi istog tijela i
sudionici obećanja u zajedništvu s Kristom Isusom, zahvaljujući dobroj vijesti.»
(Efežanima 3:5-6) Posljedice ove podjele Podjela koja je napravljena između ove navodne dvije klase
vjernika ima drastični utjecaj na duhovni život pojedinaca, poglavito onih koji se
smatraju od «drugih ovaca». A takvih je većina od danas oko sedam milijuna Jehovinih
svjedoka diljem svijeta. Navodno je od pomazanika iz «malog stada» danas
preostalo oko 10 tisuća. Oni koji se izjašnjavaju da pripadaju tom «malom
stadu» jedini su koji uzimaju od simbola kruha i vina na spomen-dan na Isusovu
žrtvu. I samo iz njihova broja uzimaju se pojedinci koji mogu postati članovi «Vodećeg
tijela». S druge strane, svi ostali Jehovini svjedoci ne uzimaju od
kruha i vina i time svjedoče da nisu u Novom savezu s Isusom. Sva obećanja koja
idu uz Novi savez nisu primjenjiva za njih. Npr. obećanja dara pravednosti i
posinjenja u Božju obitelj iz Rimljana 8 ne odnose se na njih. Isto vrijedi za
obećanje nanovorođenja i primanje Duha Svetog. Dok Biblija naučava da su ljudi
koji nisu u savezu s Bogom - bez
odnosa s njim i bez nade - Efežanima 2:12. Jehovini svjedoci od malog stada imaju nebesku nadu, a
druge ovce zemaljsku nadu. No, to sve je u suprotnosti s jednostavnim
biblijskim naukom da su svi vjernici jedno u Kristu i da imaju jednu
nadu: « 4 Jedno je tijelo i jedan duh — kao što je i jedna nada na
koju ste pozvani — 5 jedan Gospodin, jedna vjera, jedno krštenje,
6 jedan Bog i Otac sviju...». (Efežanima 4:4-6) Zanimljivo je na kraju još vidjeti kako je utemeljitelj
Stražarske kule, pastor Russell, imao viđenje na podjelu koju je vidio u Katoličkoj
crkvi izmeđi klera i laika - koliko su ove riječi danas primjenjive na dvoklasni
sustav koji promovira Stražarska kula: «Temelj velikog otpadništva
položen je u razdvajanju klase (tzv. svećenstva) od zajednice svih vjernika... to
se nije desilo u jednom danu, već postupno. Oni koji su izabrani iz njihovih
vlastitih redova, od strane raznih kongregacija, da služe ili ih poslužuju u
duhovnima stvarima, postupno su sebe počeli promatrati kao superiornu klasu... Zatim
su počeli osjećati ispod svoga dostojanstva da budu birani od strane
kongregacije kojoj su trebali služiti... Njihova vijeća... napokon su došla
do dekreta što treba uzeti u obzir kao pravovjerno... ovaj samouzvišeni kler, koji
je sve više i više postajao uzaludan i hvalisav, na kraju je zaključio da
oni sami čine Crkvu, a da laici... ne bi trebali biti svrstani među zajedničke
nasljednike... obećanja nadolazeće slave i časti i povezanosti s Kristom.»
Stražarska kula – kolovoz 1889. (Početna)
Povezani članci:
Komentiraj na forumu
|
|