|
Arheologija i pad Jeruzalema: 607 ili 587/586 g. pne.?
Kako je u prijašnjim člancima već bilo pisano jedan od temelja svog autoriteta koje si je Watchtower kroz svoju povijest postavio jeste značaj 1914. godine. Uz nju je usko povezana godina kada su Babilonci pod kraljem Nabukodonosorom razorili Jeruzalem i Hram. Godina pada Jeruzalema je početna točka kojom WT dolazi do 1914. Kronologija koju WT koristi zahtjeva da je goidna pada Jeruzalema bila 607 g. pne. Više puta sam imao prilike uživo pričati s Jehovinim svjedocima o tome koje je godine Jeruzalem. Samo jedan starješina je bio upućen u temu, dok bih od ostalih nerijetko dobio odgovor kako je 607.g. pne. osim biblijski (što je više nego upitno) i arheološki dobro potkrijepljena. No, što se arheološke strane tiče, činjenice su sasvim drukčije i nedvojbene tj. ne daju prostora za dvojako tumačenje. To se čak i priznaje u dva članka koja su 2011. godine objavljena u Stražarskoj kuli. · Kada su Babilonci razorili Jeruzalem? — Prvi dio · Kada su Babilonci razorili Jeruzalem? — Drugi dio
U gornja dva članka stoji da niti jedan povjesničar ne drži da je Jeruzalem pao 607. već 587. ili 586. g. pne. (inače, ova nesigurnost je ne zbog prihvaćene kronologije Babilonskih kraljeva već zbog toga što Biblija nije jasna je li Jeruzalem uništen za 18. ili 19. godine vladanja Nabukodonosora; usporedi Jer 52:12 i 52:29). U člancima tako stoji napomena: Napomena: Nijedan povjesničar ni stručnjak čije su izjave citirane u ovom članku ne zastupa gledište da je Jeruzalem razoren 607. pr. n. e. Nažalost, dok članci pokušavaju dati alternativno tumačenje arheoloških činjenica, ovako važna informacija je stavljena tek kao "fusnota". Također, niti jedan od "svjetovnih izvora" koji se navode u bilješkama koje prate tekst članka ne tvrdi da je Jeruzalem pao 607.g. ili da je npr. Nabukodonosor počeo vladati 625 g.pne. Ono što je svakako zanimljivo u članku iz studenog je pročitati odgovor na pitanje koje se u njemu postavlja: Kako je utvrđeno da je Kir II. osvojio Babilon 539. pr. n. e.? Naime, odgovor koji se daje jest: preko zapisa klasičnih povjesničara i astronomskih pločica. No, to je nešto što se do tada u člancima predstavljalo kao nešto nepouzdano. Izgleda da postoji dvostruko mjerilo gdje se isti izvor koji ide u prilog 539.g. pne (godine pada Babilona) prihvaća a dok isti izvor ide u prilog 587 g. pne (godine pada Jeruzalema) ne prihvaća. Mora se priznati da je to čudna argumentacija. No, postoji par prilično jednostavnih testova kojima možemo (iako nismo profesionalni povjesničari) lako ispitati ovo pitanje.
1) Distribucija pronađenih poslovnih pločica Na ovoj stranici nalazi se prihvaćena povijesna kronologija Novo-babilonskih kraljeva:
605 - 562 Nabukodonosor
Watchtower se slaže da je Jeruzalem pao 18. godine kraljevanja Nabukodonosora te da je Kir 539. g. pne. osvojio Babilon za vrijeme kraljevanja Nabonida. Npr. za Nabonida piše da je kraljevao (sa sinom Belšasarom kao suvladarom) kada je Babilon pao:
No arheologija je u međuvremenu nepobitno dokazala da je Belšasar povijesna osoba i da je u posljednjim godinama
Babilonskog Carstva vladao kao Nabonidov suvladar.
U spomenutom WT članku o padu Jeruzalema stoji prilično dobro iznesena prihvaćena kronologija i stav Watchtowera prema njoj. Potvrde poslovnih transakcija pronađene su iz svake godine vladanja kraljeva za koje se općenito smatra da su bili na čelu Novobabilonskog Carstva. Kad se godine njihovog vladanja zbroje i pridodaju posljednjoj godini vladanja Nabonida, posljednjeg novobabilonskog kralja, lako se može izračunati da je Jeruzalem razoren 587. pr. n. e. Ipak, taj se izračun može smatrati točnim jedino pod uvjetom da je svaki od tih kraljeva naslijedio prijestolje odmah nakon svog prethodnika, odnosno da se niz kraljeva nije prekidao. Dakle, Watchtower kronologija pretpostavlja
da je između Nabukodonosora i Nabonida postojao period kada Babilonom nije vladao niti jedan kralj (?)
ili da je između Nabukodonosora i Nabonida bio još barem jedan kralj koji je ukupno vladao 20 godina.
U dolje prepravljenoj listi Novo-babilonskih kraljeva nazvao sam ga Kralj X i provizorno ga stavio da je
naslijedio Evil Meradoka a da ga je nakon njegove smrti naslijedio Neriglisar.
625 - 582 Nabukodonosor (pomaknuto 20 godina u odnosu na prihvaćenu kronologiju, kako bi njegova 18. godina pala na 607 pne)
U ovoj kronologiji imamo između Watchtower prihvatljivih
godina kraja Nabukodonosorove vladavine (582) i početka Nabonidove vladavine (556) oko 582-556 = 26 godina.
U povijesno prihvaćenoj kronologiji ova razlika iznosi samo 6 godina (562-556).
Arheologija nam u periodu između Nabukodonosora i Nabonida daje 255 transakcijskih pločica u periodu od isključivo 6 godina i to točno 6 godina za 3 poznata kralja (pri čemu je zastupljena svaka godina od toga kralja uključujući i godinu njegova ustoličenja):
- Evil Meradok: ukupno 66 pločica (godina ustoličenja = 23, 1.g=24; 2.g=19)
S obzirom na to, postavlja se pitanje koja je vjerojatnost da svih 255 pronađenih pločica padnu u period tih 6 godina a niti jedna u period od 20 godina vladanja Kralja X?
Sad malo matematike. Nadam se da vam nije previše strana. Čak i ako jest, izračun vjerojatnosti je prilično jednostavan u ovom slučaju:
Kako je u periodu poznata 3 kralja pronađeno 255 pločica, vjerojatnost da svih 255 pločica upadne u poznatih 6 godina je: 1 : 4,333255 = 1 : 2 x 10162 - a to je 1 : 2 i 162 nula iza te dvojke Za usporedbu provjerio sam što kažu na stranicama Hrvatske lutrije.
Ova vjerojatnost bi možda bila veća (to jest događaj vjerojatniji) da su sve pronađene pločice bile na jednom mjestu npr. u jednoj banci pa da je onda npr. polica s tim periodom Kralja X uništena a ostale da su sačuvane. No, ne radi se o takvom slučaju. Naime, pločice su neovisne jedne o drugima i pronađene su po raznim mjestima bivšeg Babilonskog kraljevstva. Nemoguće bi bilo da bi netko ili nešto netragom uništilo 20 godina pločica po cijelom Babilonskom kraljevstvu. Do iste vjerojatnosti bi došli i da se pretpostavi da nije bilo dodatnog kralja već da je jedan od poznatih kraljeva vladao 20 godina dulje. U stvari, ova vjerojatnost još je manja kada se uzme činjenica da je Evil Meradok sigurno naslijedio Nabukodonosora (što se vidi iz Biblije: Jeremija 52:28.31) onda je omjer kraljevanja poznatih kraljeva u odnosu na isti period produljen za 20 godina smanjuje s 6/26 na 4/24. Time gornja vjerojatnost u tom slučaju iznosi 1 : 10198 (ili 25 zaredom istih kombinacija Eurojackpota).
2) Hilah Stela Postoji još jedan jednostavan i jednoznačan dokaz da u prihvaćenoj kronologiji nema prostora za rupu od 20 godina (koja je nužna da bi se pad Jeruzalema pomakao na 607.g.). Radi se o Hilah Steli - u kojoj stoji da je Nabonid
(zadnji kralj Babilona) u godini svog ustoličenja obnovio hram Ehulhul u Haranu koji je u tom trenutku bio razrušen 54 godine. Zna se da je
taj hram bio uništen u 16. godini vladanja kralja Nabopolasara (on je bio otac kralja Nabukodonosora, BM21901).
Po prihvaćenoj kronologiji poznato je da je Nabopolasar vladao 21 godinu. Kada se zbroje sve godine od 16. godine Nabopolasara
pa do početka vladanja Nabonida (Nabopolasar 21-16=5, Nabukodonosor 43, Evil Meradok 2, Neriglisar 4 i Labaši-Marduk 0)
dođe se točno do 54 godine koje se spominju u Hilah Steli.
3) Usporedba s drugim kronologijama Dalje postoji još jedan tip neovisnih dokaza. Naime, povjesničari su slično kao za kronologiju Novo-babilonskih kraljeva rekonstruirali i kronologiju Egipatskih faraona. U tom smislu zanimljiv je sljedeći redak u Bibliji (Jeremija 46:2): O Egiptu. Protiv vojske faraona Neka, kralja egipatskoga, koja bijaše na rijeci Eufratu kod Karkemiša i koju potuče Nabukodonosor, kralj babilonski, četvrte godine Jojakima, sina Jošijina, kralja Judina. Naime, ovdje nam Biblija svjedoči da se ova bitka
desila za vrijeme 4. godine Jojakima. Koja je to bila godina Nabukodonosora?
Znači ova bitka u kojoj je Nabukodonosor porazio Nekovu vojsku
dogodila se u 1. godini vladanja Nabukodonosora. To nam govori da je u 1. godini kraljevanja Nabukodonosora, Neko već bio faraon Egipta.
605 - 562 Nabukodonosor
Da, 1. godina Nabukodonosora je bila 605, a to je bila 6. godina faraona Neke II. No, po Watchtower kronologiji prva godina vladavine
Nabukodonosora morala je biti 625 (kako bi vrijedilo da je Jeruzalem pao 607 - u 18. godini Nabukodonosora). A to je 15 godina
prije nego je po prihvaćenoj kronologiji egipatskih faraona Neko II uopće počeo vladati Egiptom.
Zaključak Kada se uzme u obzir da su klasični povjesničari uglavnom govorili o istom redoslijedu kraljeva i duljini njihovih vladavina te da postoji na stotine astronomskih pločica s pomoć kojih se može jednoznačno odrediti pojedine godine vladavine pojedinih kraljeva - nije za čuditi da su svi povjesničari složni da je 18. godina vladanja Nabukodonosora bila 587. g.pne. Postoje tisuće potvrda/pločica poslovnih transakcija,
isto toliko astronomskih promatranja i 99% njih potvrđuje prihvaćenu kronologiju. U Watchtower člancima se s 1% koji su nejasni,
bilo zbog greške u prepisivanju ili oštećenosti pločica pokušava opovrgnuti ogromna većina koji su jasni i nedvojbeni.
Sadržaj u Watchtower člancima ne izgleda kao da je tema dobro istražena a još manje da je dobro predstavljena. Netko kao neovisni promatrač sa strane, dobija snažan dojam da Watchtower zatvara oči pred ogromnim teretom dokaza iz jedinog razloga jer time pada u vodu 1914. godina i ogroman značaj koji ona ima za samozvani temelj božanskog odabranja i autoriteta Watchtowera.
Dodatak U prilogu se nalaze izvrsni i detaljni kritički osvrti povjesničara na Watchtower članke o datiranju pada Jeruzalema.
Povezani članci:
Komentiraj na forumu
|
|
Arheologija i pad Jeruzalema: 607 ili 587/586 g. pne.?
Par prilično jednostavnih testova kojima možemo (iako nismo profesionalni povjesničari) lako ispitati ovo pitanje.
1) Distribucija pronađenih poslovnih pločica
2) Hilah Stela
3) Usporedba s drugim kronologijama
.
Ne znam koju posluku želiš porati, Zlatane, ali bih rado nastavio ovu raspravu s tobom.
Gle, nije da ja ne vjerujem u kronologiju Jehovinih svjedoka i 1914. Ja sam zapravo proučavajući Bibliju i istražujući nauke svoje religije (upravo na način na koji me "vjerni i razboriti rob" učio istraživati i rušiti nauke drugih religija), došao do zaključka da ono što mi zovemo "istina", baš i nije istina, nego samo jedno u nizu nagađanja Vodećeg tijela.
Nisam ono prethodno računanje "7 vremena" naveo kao svoje konačno mišljenje, niti sam tebe htio uvjeriti da je to jedino ispravno tumačenje. Samo sam te upitao jesi li ikada istraživao i proučavao Sveto pismo "koristeći svoj razum" (Rimljanima 12:1)
I bit će mi vrlo žao ukoliko si od toga već unaprijed odustao.
Inače, kao što sam rekao, "Tito" je samo nadimak. Osobno Josipa Broza sm
. . .
(vidi cijeli komentar)
"Ne vidim svoj komentar kojeg sam poslao na titine Brione". Š ta je reći? Da budem iskren izgubio sam volju za raspravljanje,jer ne razumem tu vrstu igre. Moliću da se postavi moj komentar, tvoj komentar i `titin` odgovor tako kada se otvori internet stranica za sve posetitelje bude vidljiva rasprava!
Ne znam o čemu govoriš.
Nisam ti obrisao niti jedan post.
Kada si ga napisao?
Ili misliš na komentare koji su vidljivi na dnu stranice članka.
Gle, na stranicama se vidi samo zadnjih 10 komentara, jer kolika bi ta stranica bila ako uz ovom topiku jednog dana bude 30 stranica iliti 450 postova...
Nema smisla... rasprava je na forumu - ovdje - a tamo jasno piše: Komentari (10 / 19)
Znači prikazano 10 od ukupno 19 koji se mogu vidjeti na forumu...
Takva je prak
. . .
(vidi cijeli komentar)
I što sada?
Nećemo dalje razgovarati ili...?
Ne kužim!
"Ne vidim svoj komentar kojeg sam poslao na titine Brione". Š ta je reći? Da budem iskren izgubio sam volju za raspravljanje,jer ne razumem tu vrstu igre. Moliću da se postavi moj komentar, tvoj komentar i `titin` odgovor tako kada se otvori internet stranica za sve posetitelje bude vidljiva rasprava!
Biću kratak ovaj put. Nasmejali ste me dobro, i ti i ovaj takozvani tito! U redu,u redu! Tvoju ulogu, tvoj film, tvoj scenario, tvoj cilj, tvoje takozvane adute sam razumeo, međutim kad si ubacio ovaj lik ´maršala tita´ u komične scene jednog starešine Jehovinih svedoka, grohotom sam se nasmejao!!! Pra´o dobra zeza! Neko bi rekao za ovaj skeč: bolje ispade nego sve ove napisane neistine. A šlag tj završetak tvojom izjavom”uveri me stoposto”, da postoji starešina koji se ne slaže sa hronologijom 1914 i koji to ne sme priznati, inače bi bio….kao zna mu se…
Ali evo, da ne zvuči provokativan komentar ostavljam kao
. . .
(vidi cijeli komentar)
2) Vidi pod 1.
3) Tito je samo jedan nadimak.
Zadovoljan?
Znači, može reklamica...
U ovoj razmeni misli korišteni su časopisi Kula stražara 87. 1. 3. 5. : W 0615.01 19, `Sve je pismo od Boga nadahnuto´, `Š ta zaista naučava Biblija´, ´Obrati pažnju Danilovom proročanstvu`. Raspravljanje na temelju Pisma`...
Glavni razlog zašto se koristi literatura Jehovinih svedoka jeste što sam Jehovin svedok. Kao pripadnik Božje organizacije mogu koristiti i obrađivati na svoj način literaturu i infomacije na određenu temu. Naprimer. kopiraću/ prepisaću neke misli iz Kule Stražare 98´ 1. 5. 13-14, gde stoji
U vreme kad je ta nova nacija počela postojati, desili su se važni događaji koji su ispunili Joelove proročanske reči. O tim događajima čitamo u Delima apostolskim 2:2-4: ”U jedan put postade huka s neba kao duhanje silnoga vetra, i napuni svu kuću gde sedjahu; i pokazaše im se razdeljeni jezici kao ognjeni; i sede po jedan na svakoga od nji
. . .
(vidi cijeli komentar)
Budući da su ”sedam vremena" proročanska, na 2 520 dana ...
No, hajdemo onda napraviti još jedan test dosljednosti WT tumačenja Biblije.
Dakle, u Dan 4 za godine se uzimaju proročanska godina od 360 dana, jer se u Dan 4 navodno radi o proročanstvu.
U Dan 9:24-27 stoji također jedno proročanstvo.
Kakvu godinu WT uzima za ovo proročanstvo: lunarnu, solarnu ili dosljedno "proročansku"?
Da ti pomognem:
"Nakon tog vremenskog perioda pojavit će se davno obećani Mesija. Računanjem 483 godine (49 plus 434) od 455. pr. n. e. d
. . .
(vidi cijeli komentar)
Ti kao pametna osoba valjda znaš i razliku između obrisanog posta i banovanja
Brisanje postova je navedena kao opcija, čisto da znaš da pretjerano copy-paste-anje na širinu koje ne doprinosi raspravi o temi je moguće da budu obrisani. Vjerojatnost je mala ali mogućnost postoji.
Za zaslužiti bann ipak moraš biti dosta zločestiji
. . .
(vidi cijeli komentar)